Ordning i ridhuset ?

Bild: fotad av mig
Ibland verkar det som att vi ryttare inte riktigt har klämm på ridhusregler ?
Regn och rusk pressar dom flesta ryttarna till att åka iväg och rida i ridhus. och rider det många där inne på samma gång är det viktigt att alla rättar sig efter samma regler för att undgå att det uppstår dålig stämmning eller i värsta fall olyckor. Har man gemensamma regler skapar det större trygghet för nya ryttare, samtidigt som man kan hänvisa till något och slippa eventuella oenigheter !
glöm inte att titta upp när du rider. oavsett om man rider ute eller inne ska man som ryttare titta upp och orientera sig fram istället för att sitta och titta ner i nacken på hästen. (vilket är lätt när man är mycket koncentrerad ;) )
Genom att titta upp och ha lite mera koll på varandra slipper man problem som tex. att rida in i eller för nära andra ryttare och hästar.
Jag upplever ganska ofta att ryttare inte visar den hänsyn som alla borde! hästarna känner inte varandra om dom aldrig setts för och har man en aggresiv häst som kan bita eller sparka är det ännu viktigare att vissa hänsyn. Min häst upplever framförallt stora hästar med mycket flaxande gångarter som farliga , hon är också ganska aggresiv och stryker öronen bakåt om någon kommer för nära. Just därför rider jag alltid med rödrosett i svansen (det gör man om man har en häst som kan kicka mycket eller långt) . självfallet håller jag avstånd och försöker se till att inte komma i trängda situationer... Min åsikt är dock att det är inte bara jag med aggresiv häst som måste flytta på mig, andra är skyldiga att göra det också. varför skulle det vara nödvändigt att rida nära någon annan häst?
Dom vanligaste ridhus reglerna:
~högerregel
~var uppmärksam
~stå innanför spåret om du ska hoppa upp/av eller stanna
~skritta innanför spåret
~"städa" efter dig ev. hästbajs osv.
~knacka eller gör dig hörd innan nu går in i ridhuset
~rid inte för nära andra
~släck ljuset efter dig om du är sist och stäng dörren när du/ni går
/ Natascha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback