longering efter pessoa system?

Jag har länge gått och funderat över det här med pessoa system vidare det är bra eller inte ?
Här om dagen läste jag i en dansk häst tidning att det faktiskt är en mycket stor skaderisk när man använder den här sortens longerings system.
Det stod att när vi ryttare sitter och rider på hästen får hästen ett 200 kg drag över nacken när det är vi som drar. med en pessoa longeringssystem ökar detta drag till över 1 ton! på grund av hävstångsprincipen.
så om hästen försöker ta upp huvudet får den ganska ont i käke. samma sak sker då baktill. det är därför hästen inte går fram och ner utan den går istället in och ner. Hästen rullar alltså in i sig själv för att undgå den våldsamma påverkan bakifrån och framifrån. det leder till en mycket karakteristisk stämpelgång där benen går upp och ner som stämplar istället för att röra sig naturligt.
testa själv att böja din nacke helt in, då kommer du själv upptäcka att du blockerar din rygg.
Jag tror jag håller mig till vanlig longering ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback